Socjoterapia to grupowa forma pomocy psychologiczno-pedagogiczna, która skierowana jest do dzieci i adolescentów ujawniających problemy w psychospołecznym funkcjonowaniu, co może przekładać się na ryzyko rozwoju zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Jest to forma profesjonalnej pomocy polegającej na intencjonalnym uruchamianiu działań pomocowych z wykorzystaniem procesów grupowych w połączeniu z relacją z socjoterapeutami. W trakcie toczącego się procesu grupowego poprawie może ulec funkcjonowanie psychospołeczne uczestników. Istotnym jest aby socjoterapia odbywała się z zachowaniem regularności czasowej w oparciu o zasady settingu oraz prowadzona była przez specjalistów-dyplomowanych/certyfikowanych socjoterapeutów.
Ponieważ opisane warunki sprzyjają stworzeniu procesu grupowego oraz możliwości rzetelnego świadczenia pomocy psychologicznej poprzez budowanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa dla uczestników grupy. W odróżnieniu od psychoterapii grupowej, socjoterapia nie polega na leczeniu zaburzeń psychicznych czy zaburzeń zachowania, co jest zarezerwowane dla oddziaływań psychoterapii indywidualnej i grupowej. Natomiast dzieci i młodzież spełniające kryteria różnych zaburzeń prezentowanych w swoich często trudnych dla społeczeństwa reakcjach, czy zachowaniach mogą dzięki udziałowi w socjoterapii pośrednio poprzez uczestnictwo w oddziaływaniu opartym o relacje społeczne uzyskać ustąpienie niektórych symptomów lub przekształcenie patomechanizmów utrudniających funkcjonowanie w prospołeczne formy reagowania w życiu codziennym.
Prowadząc socjoterapię uwzględnia się dostosowywanie form oddziaływania do konkretnych ujawnianych przez uczestników problemów w codziennym funkcjonowaniu. Dlatego dobór uczestników poprzedzony jest wywiadem oraz analizą dostępnej dokumentacji. Sam proces jest odbywa się o ciągłą refleksję nad jego zasadnościa, poszukiwania odpowiedzi czy dany socjoterapeuta, cel oraz metoda a także dobór grupy rokują efektywną realizację celów socjoterapeutycznych.
” Socjoterapia koncentruje się więc przede wszytskim na zdobywaniu doświadczeń „tu i teraz”, nie w kontekście „tam i przedtem” czy „potem”. W jej procesie młody człowiek zdobywa nowe i korekcyjne doświadczenia, omawia je i przygląda się im nie po to, by zrozumieć to. co teraz się stało i często dzieje się „tam”, lecz po to, by integrować w sobie to, co teraz się wydarza (myśli, uczucia, związki z nimi) podczas spotkań grupowych.” Katarzyna Sawicka
Osoby zainteresowane udziałem dziecka w socjoterapii proszę o przesłanie informacji na adres email gabinetmdluga@gmail.com.